W czym możemy pomóc?

Wiele razy w gabinecie, spotykamy się z pytaniami “Czym jest fizjoterapia, konkretnie?” albo “W czym fizjoterapeuta może właściwie pomóc?” Odpowiedź na pierwsze pytanie jest bardziej złożona, dlatego odpowiedzi udzieliliśmy w zakładce PYTANIA, mogą Państwo tam przejść klikając w najczęściej zadawane pytania. Niewłaściwe odżywianie na co dzień, przewlekły stres głównie w pracy, brak ruchu lub jego nadmiar i wynikające z tego przeciążenia fizyczne, praca w jednej pozycji, wypadki i związane z nimi urazy nie pozostają obojętne dla twojego organizmu. Wszystkie z powyższych czynników tworzą napięcia i przeciążenia więzadeł, ścięgien, powięzi, mięśni, stawów, zmieniając stan czynnościowy tkanek. Konsekwencją tych zmian jest ból w kręgosłupie, stawach, albo w narządach wewnętrznych tworząc objawy typowe dla konkretnych chorób organicznych.

Organizm każdego człowieka przez okres dość długiego czasu może tolerować dolegliwości lub dane przeciążenia. Każdy z nas nie raz nie korzystał z pomocy specjalisty, licząc, że ból przejdzie, licząc, że organizm jakoś się zregeneruje. Jednak w pewnych sytuacjach, kiedy zmiany negatywne, zwiększające ból  działają silniej, aniżeli umiejętności regeneracyjne organizmu, dochodzi do nasilenia dolegliwości, powrócą wcześniejsze bóle (czasami sprzed lat) lub pojawią się zupełnie nowe. Problemami współczesnej medycyny polskiej są trudności w rozróżnieniu pomiędzy chorobą organiczną a zaburzeniem czynności, a różnicowanie bywa utrudnione poprzez fakt dużego podobieństwa pomiędzy objawami pochodzenia organicznego a czynnościowego.

Wszystkie objawy pacjenta są przypisywane do danej choroby pochodzenia organicznego której ”często” nie ma, co prowadzi do tego że różni specjaliści stwierdzają inne choroby lub nawet specjaliści z tej samej dziedziny stawiają różne diagnozy. Powyższa sytuacja tylko pokazuje jak trudnym zadaniem może być znalezienie właściwej przyczyny bólu. Wynika stad, że szczegółowe badania diagnostyczne i opinie specjalistów danej dziedziny są niezbędne, celem wykluczenia poważnej choroby organicznej, tym samym poprzez ich wykluczenie, potwierdzić obecność zmian czynności, co w znacznym stopniu może ułatwić pracę fizjoterapeucie.

Co konkretnie?

Decydując się na wizytę prosimy pamiętać o:

• Cierpisz na dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa, stawów, mięśni, ścięgien, więzadeł, głowy, narządów wewnętrznych?,

• Dolegliwości nawracają a dotychczasowe leczenie nie przynosi trwałych skutków lub nasilają się z czasem?

• Lekarz nie jest w stanie znaleźć obiektywnych przyczyn twoich dolegliwości, pomimo że masz dobre wyniki badań,a zmiany strukturalne które masz nie powinny wywołać twoich dolegliwości ?

• Jesteś po kontuzji lub urazie?

• Jesteś po zabiegu operacyjnym i odczuwasz te same dolegliwości lub pojawiły się nowe?

• Czujesz, że coś jest nie tak?

Leczenie dolegliwości:

• bólowych kręgosłupa – lędźwiowego, szyjnego, piersiowego, rwa kulszowa- miejscowe, promieniujące, opasujące, rzutowane,

• bólowych stawów – ramiennych (barkowych), łokciowych, nadgarstków, biodrowych, kolanowych, skokowych,

• bólowych kończyn górnych – rwa ramienna, barków, łokci (tenisisty, golfisty), nadgarstków (cieśni), dłoni, palców,

• bólowych kończyn dolnych – bioder (np. endoprotezoplastyka, strzelające biodro), kolan (np. kolano biegacza, skoczka, boczne przyparcie rzepki, chondromalacja rzepki, bóle po uszkodzeniu więzadeł kolanowych ACL,PCL, LCL, MCL), stóp, rwa kulszowa, udowa,

• po przebytych urazach – mięśni, ścięgien, więzadeł, kości,

• o cechach objawów wegetatywnych zawroty głowy, obniżona orientacja w przestrzeni, mdłości, zasłabnięcia, odruchy wymiotne, tinnitus (szumy, piski w uchu),

• brzucha i podbrzusza – zaparcia, biegunki, wzdęcia,

• twarzoczaszki – twarzy, skroni, czoła, zębów, dziąseł, żuchwy, szczęki, szczękościsk, nerwu trójdzielnego,

• głowy – migreny, zawroty, często bóle,

• klatki piersiowej – międzyżebrowy, ostatnich żeber, tyłu żeber w okolicach łopatki

• zaburzenia czucia głębokiego, osłabienia siły, uczucia zmęczenia,

• pełna rehabilitacja powypadkowa w domu pacjenta, począwszy od nauki poruszania się na wózku inwalidzkim, chodzenia o kulach, w ortezach i protezach, pionizacji do pełnej aktywności fizycznej, takiej jak np. bieganie, skakanie, pływanie, itd.